ASMR este prescurtarea pentru Autonomous Sensory Meridian Response și se referă la o senzație plăcută, pe care multe persoane o experimentează când aud anumite sunete (uneori combinate și cu stimuli vizuali). E ca un frison – începe din creștetul capului și coboară pe ceafă, pe spate și se poate simți la nivelul întregului corp. I se spune și masaj pentru creier.
Cele mai bune exemple de stimuli care provoacă senzația asta: șoaptele foarte aproape de ureche, sunetul produs prin răsfoirea unei cărți, sunetul produs de orice om atunci când mestecă ceva, sunetul produs prin trecerea unghiilor pe anumite materiale.
Mai există stimuli combinați (audio + vizual), care pot provoca asemenea senzații plăcute, cum ar fi imaginile cu oameni care își taie/vopsesc unghiile, care își tund părul/barba, care își tatuează pielea, condiția fiind să fie experimentate și sunetele pe care le produc toate aceste acțiuni.
În cretacic, prin 2007, a apărut pe Reddit un thread despre senzația asta ciudată, în 2012 termenul ASMR a început să fie tot mai căutat pe Google, în 2013 a primit și o pagină dedicată pe Wikipedia, iar în prezent este în top 10 cele mai căutate cuvinte pe Youtube la nivel global. O istorie detaliată găsești aici.
Prin urmare, a apărut o specie nouă de creator de conținut – ASMRtist – omul care produce clipuri audio/video care te pot face să simți fiorul ăla, senzația aia. Cum e fata asta de mai jos – Gibi – posesoarea unuia dintre cele mai de succes canale de Youtube dedicate fenomenului ASMR.
1,7M abonati și peste 450M vizualizări pe clipurile încărcate pe acest canal (început în iunie 2016). Ăsta de mai jos e printre cele mai populare – 19M vizualizări.
În acest moment sunt peste zece milioane de clipuri video cu conținut în contextul ASMR pe Youtube și sute sau chiar mii de vloggeri își încearcă norocul în domeniul ăsta, sperând la o felie din plăcinta asta pe marginea căreia s-au aliniat deja și multe companii cu bugete considerabile, după cum urmează.
IKEA a făcut pionierat în zona de conținut care poate stârni senzații ASMR (în 2017), cap de afiș fiind reclama de mai jos – 25 de minute de sunete produse prin folosirea obiectelor pe care le găsești în magazin. O reclamă de 25 de minute cu peste 2M de vizualizări pe Youtube – how about that?
Iar una dintre reclamele de la Super Bowl 2019 a fost bazată pe ASMR – Zoë Kravitz promovează Michelob ULTRA Pure Gold, bere organică cu 85 de calorii sau ceva de genul ăsta. Peste 14M de vizualizări doar pe Youtube, lăsând la o parte că reclama a rulat în timpul celebrului eveniment. Rezultatul e perfect hipnotic.
Și în acest caz să vă uitați la comentarii, pentru că foarte rar găsești atâta pace pe continut comercial pe Youtube. E fascinant.
Atâta timp cât în fashion există influenceri care nu fac altceva decât să poarte niște haine prin diverse locuri, evident că și oamenii ăștia care produc conținut pentru senzații de tip ASMR pot fi considerați influenceri.
Au mulți urmăritori, au multe vizualizări pe clipurile de pe Youtube, dintr-o perspectivă bazată excusiv pe volum pot fi implicați fără probleme în campanii de comunicare pentru diverse produse și servicii.
Inclusiv Gibi, tipa pe care am dat-o ca exemplu mai sus, are multe episoade sponsorizate de tot felul de companii. Ascultă introducerea din următorul episod – două minute în care e descris un produs în șoaptă:
În limba română am văzut că Anne a încercat un episod cu ASMR (peste 200k vizualizări acum), iar TerraDiASMR e o româncă care locuiește în US și care are mult conținut ASMR.
Iar Vali explică în stilul lui și care e problema cu clipurile astea și cu oamenii care forțează acest trend până în punctul în care devine ciudat.
Ideal ar fi să te uiți la ăia care se pricep la ASMR pe Youtube, ca să înțelegi fenomenul. Uită-te la cum sunt făcute clipurile, la ce microfoane se folosesc, la cât durează un astfel de clip, la ce se discută prin comentarii, la ce profil au acești creatori de conținut și la frecvența cu care publică episoade noi. Câteva sugestii:
După ce faci asta poți lua o decizie ceva mai informată legată de ASMR. Are sens să te gândești la conținut de genul ăsta pentru tine sau pentru compania ta? Dacă ești librărie sau editură s-ar putea să aibă sens să faci niște clipuri video în care să se audă cum se dau paginile cărților (e un ASMR des întâlnit).
Sau dacă ești cafenea poate avea sens să faci niște clipuri video în care se vede și se aude cum prepari cafeaua pentru clienți, în spatele barului. Imaginile cu prepararea cafelei au un oarecare impact emoțional pentru împătimiți, așa că merită încercat.
Sau dacă ești frizerie poate are sens să faci clipuri video în care se vede și se aude tot procesul prin care tunzi, bărbierești, masezi și aranjezi clienții (asta s-a făcut deja și are succes, poți vedea povestea aici)
La fel de bine poți trage concluzia că există o încărcătură sexuală mult prea evidentă în povestea asta, sau că e pur și simplu ciudat/scârbos și că nu te bagi, că nu e pentru tine. Sunt argumente la fel de bune ca oricare altele.
1 comentariu