Din nenumăratele definiții ale marketingului, eu o prefer pe cea oferită de Chartered Institute of Marketing, pentru că e foarte simplă și cuprinzătoare – procesul managerial de anticipare, identificare și satisfacere a cerințelor clienților într-un mod profitabil.
Altfel spus, începem cu studierea pieței, pentru a înțelege în ce direcție merg lucrurile, depistăm o nevoie existentă sau anticipăm o nevoie viitoare, punem pe foaie caracteristicile produsului/serviciului care ar satisface această nevoie (sau părți din ea), stabilim costurile și calculăm marginea de profit.
Pentru a duce la bun sfârșit un astfel de proces, avem nevoie de niște repere de bază, în funcție de care să vom stabili ulterior strategii și tactici, iar azi începem cu cei 4P în marketing:
1. PRODUS
Primul P se referă la specificațiile produsului sau serviciului pe care urmează să-l vinzi consumatorilor, iar cel mai important aspect, înainte de începerea procesului de vânzare, e să definești foarte clar elementul diferențiator și avantajele generale ale produsului/serviciului respectiv.
![produs - cei 4p produs - cei 4p](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/07/D4F70E7F-72BA-4AC5-BF5F-29AAF43CED4C-300x300.png)
2. PREȚ
Al doilea P se referă la procesul de stabilire a prețului pentru produsul/serviciului pe care urmează să-l vinzi consumatorilor. Aici sunt incluse și reducerile pe care le poți oferi, precum și felul în care e influențată poziționarea produsului/serviciului/companiei de acest preț și de eventualele reduceri.
![pret - cei 4p pret - cei 4p](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/07/ED71FD30-DA13-4863-A68F-092E323E76E1-300x300.png)
3. PROMOVARE
Al treilea P se referă la promovarea produsului/serviciului pe care intenționezi să-l vinzi consumatorilor, precum și la promovarea companiei în general. Aici sunt incluse toate serviciile de comunicare, publicitate, PR, social media, marketing prin email, marketing cu ajutorul motoarelor de căutare, conținut video/audio/foto/text.
![promovare - cei 4p promovare - cei 4p](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/07/3B21A939-BF8F-4182-B7DB-489AE38533D7-300x300.png)
4. PLASAMENT
Al patrulea P se referă la modul în care produsul/serviciul ajunge la consumator, de la locuri de genul magazinelor sau al piețelor de desfacere de orice fel, până la orice site din mediul online. Tot aici intră și stabilirea zonei geografice și a ramurei industriale specifice produsului, precum și stabilirea publicului țintă ideal.
![plasament - cei 4p plasament - cei 4p](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/07/E600538E-FB1C-4A59-B17C-980B60C2F875-300x300.png)
CUM TE AJUTĂ CEI 4P ÎN SOCIAL MEDIA
PRODUSUL are nevoie de un context în social media, iar acest context este reprezentat de conținut (text/foto/video/live/story), deci primul pas e să pui pe foaie planul de conținut din care consumatorii vor înțelege cine ești, ce faci și de ce ar alege compania ta și nu o altă companie care face același lucru.
Tot în cazul produsului, social media a ridicat așteptările foarte mult și a adus în prim plan conversațiile dintre utilizatori pe tema produsului tău, așa că o componentă importantă în povestea asta e monitorizarea activă a canalelor de comunicare (rețele de socializare, bloguri, forumuri etc.)
CUSTOMER CARE
Cel mai util conținut pe care îl poți genera în social media este cel provenit din interacțiunea cu utilizatorii
VISUAL CONTENT
Conținutul vizual este principalul generator de trafic din social media. Vorbim aici de conținut foto, video, live video, story, infografic.
EDUCATIONAL CONTENT
Unul dintre motivele principale, pentru care utilizatorii urmăresc companii în social media, este reprezentat de conținutul educațional
![social media content social media content](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/06/Screen-Shot-2018-06-30-at-23.17.35.png)
PREȚUL ește și el afectat de social media, pentru că acest conținut, pe care l-am menționat deja mai sus, presupune niște costuri – research, copywriting, publicare, mentenanță, customer care, administrare de comunitate).
Nu e o muncă ușoară, oameni de social media se găsesc greu, așa că ar fi bine să îți faci calculele înainte să deschizi o pagină de Facebook, un cont de Instagram, o pagină pe LinkedIn and so on.
RESEARCH
Crearea de conținut, indiferent de dimensiunea sau tipul acestuia, începe de obicei cu cercetarea amănunțită pe subiect.
COPYWRITING
După ce ai un text în formă brută, mai ales dacă e vorba de subiecte de specialitate, ai nevoie să-l adaptezi la social media – paragrafe scurte, exemplificare prin imagini, liste, concluzii etc.
PUBLISHING
Fiecare platformă folosită pentru publicarea de conținut are niște particularități, în funcție de care îți vei adapta conținutul, descrierea acestuia, instrumentele folosite etc.
PROMOTING
Conținutul relevant pentru audiența ta va ajunge la această audiență doar dacă îl comunici în locurile potrivite și la timpul potrivit
![social media content price social media content price](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/06/Screen-Shot-2018-06-30-at-23.53.47.png)
PROMOVAREA e îmbunătățită major de social media, prin instrumentele tehnice disponibile, astfel încât să le oferi consumatorilor tăi atât o legătură permanentă cu compania, cât și posibilitatea de a cumpăra produsele companiei oricând, de oriunde, cu ajutorul unui telefon mobil.
Teoretic, investiția într-o comunitate construită în social media ar trebui să ducă la costuri mai mici de promovare pe viitor, când vei putea accesa această comunitate rapid și ușor, dar discuția e foarte complexă, o voi relua în detaliu într-un articol viitor.
CUSTOM AUDIENCES
Se poate personaliza mesajul pentru un anumit public țintă, în funcție de comportament sau de trăsături ale utilizatorilor, folosind audiențe personalizate.
CONVERSION TRACKING
Fie că ne referim la conversii online sau la conversii offline, există instrumente cu ajutorul cărora putem monitoriza traseul utilizatorului prin toate etapele procesului de achiziție.
LOOKALIKE AUDIENCES
Pe baza trăsăturilor unui anumit public țintă, putem extinde audiența prin adăugarea de utilizatori cu trăsături comune cu acest public țintă
DETAILED TARGETING
Aproape orice acțiune a utilizatorilor din social media este transformată într-o opțiune de targeting pentru companiile care promovează produse și servicii.
![social media tools social media tools](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/07/Screen-Shot-2018-07-01-at-14.45.24.png)
PLASAMENTUL/DISTRIBUȚIA se face cu precizie chirurgicală în social media, pentru că ai la dispoziție cele mai complete instrumente de marketing din lume – Google și Facebook sunt cele mai importante exemple aici. Vei putea ajunge la publicul tău țintă fără probleme, dar nu va fi suficient să le arăți produsul, iar aici ne întoarcem la punctul 1, la acel context dat de conținutul pe care îl vei livra consumatorilor.
SEARCH ADS
Unul dintre cele mai eficiente plasamente pentru anunțurile sponsorizate este reprezentat de lista cu rezultatele de căutare din Google
NEWS FEED ADS
Anunțuri sponsorizate eficiente pot fi plasate și pe cea mai vizitată pagină de pe internet – Facebook News Feed – locul în care peste 9 milioane de români intră în fiecare zi.
VIDEO ADS
Atât Google cât și Facebook pun la dispoziția companiilor plasamente sponsorizate în conținutul video încărcat în rețelele proprii.
![social media placements social media placements](https://socialsmarts.ro/wp-content/uploads/2018/07/Screen-Shot-2018-07-01-at-16.10.22.png)
Un comentariu