Așa cum am spus și pe Facebook, avem o practică găunoasă și foarte des întâlnită în peisajul ăsta al comunicării în social media: freelanceri care taxează diverse companii (în special restaurante, baruri, cafenele, cofetării, magazine mici de haine), pentru servicii de administrare a paginilor de Facebook sau a conturilor de Instagram, deși ei nu fac mai nimic.
Fee-urile percepute sunt destul de mici (între 50E și 250E lunar), iar activitatea prestată e inutilă (de obicei e vorba de planuri editoriale banale, fără obiective bine definite, fără indicatori de performanță, fără o strategie coerentă în spate, doar să fie acolo ceva scris). Rezultatele sunt și ele pe măsură, adică inexistente.
Și ca să fim înțeleși, Social Smarts nu oferă servicii de genul ăsta, nu încerc să îmi sabotez concurența sau alte tâmpenii pe care le-am citit prin comentariile de pe Facebook. Ba mai mult de atât, cu cât sunt mai mulți oameni nepregătiți în industrie, cu atât am mai mulți oameni la cursuri, deci ar fi indicat să las lucrurile așa cum sunt.
La freelancer are legătură cu ideea de bani făcuți ușor. Se poate, e legal, nu se plânge (aproape) nicio companie de 150E/lună, chiar dacă la noi la cursuri apar constant păgubiți nu foarte fericiți în acest context.
Și asta e – când faci 1000E lunar de la câțiva clienți, dintr-o activitate atât de simplă, nu-ți pasă ce e greșit la ea și nici nu cauți să schimbi ceva, e natura umană.
La client are legătură cu naivitatea prorietarilor de afaceri, care cred că pot obține performanță cu 150E/lună, iar asta e o problemă generală. Cumva există așteptarea că o afacere mică trebuie să primească calitate aproape gratis, că e o afacere mică.
Tot aici, mulți dintre clienți nu au nicio noțiune de marketing, nu-și doresc să învețe marketing și nu sunt interesați decât de like-uri și comentarii pe pagina de Facebook.
Îi afectează pe proprietarii de afaceri, care nu obțin niciun fel de valoare în urma celor 150E plătiți pentru servicii de comunicare online. Nu e o sumă uriașă, dar antreprenoriatul nu e o treabă ușoară, e păcat să arunci bani pe fereastră.
Îi afectează pe profesioniștii din domeniu, oameni și agenții care se pricep la asta și care lucrează pe baza unor strategii cu obiective clare, care au indicatori de performanță și care nu vor putea lucra niciodată pe un fee lunar atât de mic, deși așteptările clienților sunt cam în zona aia de preț.
Îi afectează chiar pe freelanceri, care nu rezistă oricum mai mult de câteva luni cu un client, că până la urmă se prinde și ăla că nu e ok. Pe termen lung ajungi să ai recomandări proaste, să nu mai ai cu cine să lucrezi, să fii dat drept exemplu negativ.
Afectează și social media, platforme deja sufocate cu fake news, pentru că se tot publică conținut de tip deșeu, cu care nimeni nu interacționează, care ocupă spațiu pe news feed degeaba și care rezistă în timp fix ca o sticlă de plastic aruncată pe marginea drumului.
Fii atent(ă) la ce întrebări îți adresează un freelancer la prima întâlnire. Te întreabă de obiective, de buget de promovare, de poziționarea produselor și serviciilor tale, de publicul tău țintă? E bine, e un început bun. Altfel, dacă îți spune direct care e fee-ul și că trebuie să-i dai niște poze să facă content, fugi!
Cere niște recomandări înainte să lucrezi cu un freelancer pe social media. Fiverr funcționează pentru că există acele steluțe, pe care ăștia le primesc după fiecare colaborare, e un criteriu esențial pentru următorul client. Când nu ai sistem de rating, cere recomandări la agenții sau la consultanți în care ai încredere și care înțeleg ce nevoi ai.
Ca freelancer ai nevoie să te pui la punct cu noțiunile de marketing de bază, apoi intermediar și avansat. Cuvinte precum STRATEGIST sau MANAGER presupun să știi să pui pe foaie o strategie cu obiective, să faci planurile pentru a îndeplini obiectivele și să stabilești resursele necesare pentru a executa aceste planuri. E enorm de învățat, dar povestea asta cu pozele cu mâncare o să leșine în scurt timp. Poți începe de aici, după care aici, după care aici.
Evident că există freelanceri și proprietari de afaceri care fac o treabă excelentă în social media și cu care e o plăcere să lucrezi. Pe unii dintre ei i-am ascultat deja vorbind la evenimentele SO Meetups despre asta.
Sunt sigur că există proprietari de afaceri pe care nu-i interesează aceste aspecte și care vor prefera să lucreze în continuare cu freelanceri care le oferă like-uri pe Facebook și atât. Sau nici pe alea. E în regulă, spor la treabă!
Sunt sigur că există freelanceri care vor lua povestea asta personal și care mă vor înjura în gând că le pun în pericol sursele de venit. E în regulă și aici, spor la treabă!
Photo by Oscar Nilsson on Unsplash
Un comentariu