Orice campanie sau strategie de marketing și comunicare ar trebui să înceapă cu definirea unuia sau mai multor obiective foarte bine conturate, bazate pe nevoile companiei.
În realitate, însă, majoritatea afacerilor mici/medii nu au astfel de obiective și, deși e posibil să aibă rezultate bune la finalul zilei, atâta timp cât nu e foarte clar ce urmăresc, nu vor avea la ce să raporteze aceste rezultate.
În marketing, SMART înseamnă Specific, Measurable, Attainable, Relevant, and Time-Based. În rândurile care urmează aș vrea să trecem prin toate aceste atribute, să le dăm o formă ușor de înțeles și să le raportăm și la social media, pentru a fi folosite apoi în orice strategie sau campanie.
1. SPECIFIC
Primul atribut al obiectivului SMARTse referă la claritate, de fapt – știi exact ce vrei să obții prin această campanie / prin această strategie, așa că stabilești ce înseamnă succesul acesteia, fără jumătăți de măsură, fără cuvinte care ar putea fi interpretate greșit, fără termeni generici.
2. MEASURABLE
Al doilea atribut al obiectivului SMART se referă la cum poate fi acesta măsurat, sau, mai bine zis, la cât de pregătit ești să-l măsori, pentru că în social media, spre exemplu, măsurarea rezultatelor chiar nu mai reprezintă o problemă, dar vei avea nevoie de multe resurse pentru asta (oameni, buget, conținut)
3. ATTAINABLE
Al treilea atribut al obiectivului SMART se referă la cât de ușor îl vei putea realiza – ai nevoie de obiective care să te provoace, atât pe tine cât și pe oamenii din echipa ta, dar e recomandat să ai așteptări cât mai bine calibrate și să nu îți propui să depășești încasările Apple în următorii trei ani.
4. RELEVANT
Al patrulea atribut al obiectivului SMART este relevanța, atât în contextul afacerii tale, al valorilor pe care îți propui să le respecți pe termen lung și al celorlalte obiective din planul de afaceri, cât și în contextul publicului tău țintă. Evident că toată povestea asta se schimbă pe parcurs, pentru că afacerile se dezvoltă și capătă atribute și valori noi, deci ai nevoie să-ți adaptezi și obiectivele în timp.
5. TIME-BASED
Al cincilea atribut al obiectivului SMART se referă la orizontul de timp în care îți propui să-l îndeplinești. Fără acest orizont de timp nu vei putea planifica corect acțiunile din cadrul campaniei/strategiei și nici nu vei ști când să măsori indicatorii succesului în acest context.
EXEMPLE DE OBIECTIVE SIMPLE/SMART
Și pentru că nu-mi plac articolele care nu conțin exemple, mai jos găsești câteva obiective simple transformate în obiective SMART – am apelat la indicatori folosiți în general în companiile cu care am colaborat:
OBIECTIV SIMPLU
Ne dorim să creștem traficul pe site
OBIECTIV SMART
Ne propunem să creștem traficul pe site cu 50% până la finalul anului. În acest context ne propunem ca principala sursă de trafic să devină pagina de Facebook.
OBIECTIV SIMPLU
Ne dorim să construim o comunitate online
OBIECTIV SMART
Ne propunem să avem 10000 de abonați la newsletter până la finalul anului. În acest context am alocat un buget de 9000E pentru a genera conținutul necesar acestui proiect.
OBIECTIV SIMPLU
Ne dorim să avem mai mulți fani pe pagina de Facebook
OBIECTIV SMART
Ne propunem să avem 50000 de fani pe pagina de Facebook până la finalul anului. În acest context am alocat un buget de 9000E pentru a genera conținutul necesar acestui proiect.
3 comentarii